Pozycjonowanie Stron LTB Wrocław

Wyszukiwanie głosowe i jego związek z SEO

28 lipca 2017 | 0 Komentarzy



Nieustanny postęp technologiczny wymusza zmiany działań SEO. Już dwa lata temu wiceprezydent serwisu Google. Amit Singhal stwierdził, że ponad połowa wyszukiwania odbywa się za pośrednictwem urządzeń mobilnych takich jak smartfony czy tablety. Ten rosnący trend spowodował wprowadzenie nowych rozwiązań dla branży SEO, webmasterów i tym podobnych. Jednym z coraz częściej stosowanych rozwiązań jest wyszukiwanie głosowe (voice search).

Czym jest wyszukiwanie głosowe?

Wyszukiwanie głosowe jest technologią opartą o przetwarzanie naturalnego języka (NLP) i programową syntezę mowy języka typu Text-to-Speech (TTS), której zadaniem jest zrozumienie zapytań internautów.

Na podstawie danych wyświetlane są najtrafniejsze wyniki w wyszukiwarce. Voice search wykorzystuje również historię wyszukiwania i przystosowuje się do konkretnych preferencji internauty. Najczęściej wyszukiwanie głosowe jest stosowane w systemach takich jak Apple (Siri), Microsoft (Cortana), Amazon (Echo) czy Android (Google Now).

Hitwise badający trendy i zachowania użytkowników Internetu, stwierdził, że większość wyszukiwania za pośrednictwem urządzeń mobilnych wykorzystuje voice search. Oznacza to, że branża SEO musi zmienić narzędzia i strategię optymalizacji treści dla wyszukiwania głosowego.

Rewolucja w wyszukiwaniu

Korzystanie z urządzeń domowych i mobilnych staje się coraz łatwiejsze i szybsze dzięki aplikacjom wyszukiwania głosowego takich jak Cortana, Siri, Google Now czy Alexa. Ułatwiają codzienne czynności oraz wyszukiwanie informacji. Wykorzystując własny głos można włączyć światło, odtwarzać muzykę, wyszukiwać potrzebnych informacji czy sprawdzić pogodę.

Voice search cały czas rozwija się i wypiera tradycyjne formy wyszukiwania. We wrześniu 2014 około 10% wyszukiwani Baidu odbyło się za pomocą głosu. W 2015 każdego tygodnia wykorzystywano miliard razy wyszukiwanie głosowe Siri. W tym samym roku co czwarte zakupy w Amazonie odbyły się za pośrednictwem wyszukiwania głosowego Echo.

wyszukiwanie głosowe na Androidzie

Wyszukiwanie głosowe na Androidzie

Wyszukiwanie głosowe a SEO

Standardowe wyszukiwarki zostały wprowadzone w latach ’90 poprzedniego stulecia. Wszyscy użytkownicy Internetu wyszukiwali potrzebne informacje za pomocą krótkich fraz kluczowych. Voice search jest przeciwieństwem fraz kluczowych. Jest wyszukiwaniem bardziej naturalnym, koncentruje się również na optymalizacji lokalnego SEO.

Zapytania za pośrednictwem wyszukiwania głosowego są również znacznie dłuższe od typowych fraz kluczowych. Celem nowych technologii wyszukiwania jest zapewnienie najlepszych rezultatów wyszukiwania w błyskawiczny i komfortowy sposób. Wyszukiwarki głosowe znajdują łatwe do zidentyfikowania, krótkie i istotne fragmenty poszukiwanej treści.

Według zebranych danych o trendach w 2016 roku około 22 procent wyszukiwało za pośrednictwem voice search lokalnych informacji o wydarzeniach w okolicy, usługach, firmach itp.

Około 30 procent za pośrednictwem wyszukiwania głosowego wyszukiwało informacji ogólnych, a 21 procent poprzez ten rodzaj wyszukiwania koncentrowało się na rozrywce. Dostosowując się do nowych trendów należy zadbać by frazy kluczowe nabrały naturalnego i konwersacyjnego charakteru. B

ardzo pomocny w budowaniu naturalnych fraz jest narzędzie Rank Tracker. Wystarczy wpisać głównie frazy w module tego narzędzia, które zostaną przekształcone na najczęściej zadawane zapytania. Dopasowując frazy kluczowe do voice search należy również wziąć pod uwagę wyszczególnione przez Google potrzeby:

potrzeba wiedzy – Ktoś poszukuje lub sprawdza usługi lub towary bez konieczności kupowania ich w danym momencie. Potrze ba wiedzy może być wywołana przez cokolwiek i każdy użytkownik wymaga natychmiastowego zaspokojenia jej. Jak wykazują badania 66 procent użytkowników smartfonów poszukuje dokładniejszych informacji o produktach i usługach po emisji telewizyjnych reklam.

potrzeba bliskości – Większość ludzi poszukuje usług w swojej okolicy lub rozważa zakup potrzebnych produktów w lokalnych sklepach. W stosunku do poprzedniego roku dwukrotnie wzrosła ilość zapytań o lokalne usługi lub produkty. Wykorzystując wyszukiwanie głosowe zwiększamy możliwość dotarcia do większej liczby odbiorców.

–  potrzeba nowych doświadczeń – Co jakiś czas ludzie chcą próbować nowych rzeczy. Może być to kurs malowania, nurkowania, crossfitu czy nauka języków obcych. Z roku na rok rośnie liczba zapytań na YouTube dotycząca instruktarzy czy tutoriali.

potrzeba konsultacji – Około 82 procent użytkowników smartfonów poszukuje wskazówek, inspiracji lub informacji podczas robienia zakupów.

Kluczową potrzebą jest potrzeba wiedzy. Warto zapoznać się z pytaniami jakie zadają internauci i umieścić odpowiedzi na witrynie lub w mediach społecznościowych.

Wyszukiwania głosowe działają lokalnie

Wyszukiwanie głosowe jest skoncentrowane na obecnym położeniu  internauty. Oznacza to, że kluczowe znaczenie ma prawidłowe skonfigurowanie witryny pod względem fraz kluczowych dostosowanych do lokalnych użytkowników.

Frazy kluczowe muszą zawierać charakterystyczne punkty miasta, obiekty lub wskazówki położenia, zapisane w naturalnym języku określenia danej okolicy lub lokalne atrakcje i miejsca, które mogą być związane z daną firmą. Wyszukiwanie głosowe wymaga, by aktualizować na stronie i profili Google Moja Firma wszystkie dane takie jak adres, telefon kontaktowy lub godziny otwarcia.

Dzięki voice search można lepiej poznać potrzeby i intencje klientów, dzięki naturalnie zadawanym zapytaniom.

Większa wiedza o potrzebach klienta pozwoli dostosować ofertę i stworzyć strategię dotarcia do większej ilości klientów. Planowane rozszerzenie Google Search Console będzie w przyszłości sporządzać raporty określające jakich zapytań używają internauci tradycyjnymi metodami a jakich voice search. Rozszerzenie tego narzędzia pozwoli dokonywać efektywnych zmian we frazach kluczowych.

Według prognoz  ComScore, w 2020 roku ponad połowa wyszukiwań będzie oparta o wyszukiwanie głosowe. Warto już dziś przygotować się do nadchodzących zmian, by zostać zauważonym szybciej niż konkurenci.


Źródło głównego zdjęcia: https://www.google.com/intl/es419/insidesearch/features/voicesearch/

Tagi: ,





Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pracujemy dla: